Проєкт «Впровадження цінностей Європейського Союзу в Україні» покликаний сприяти досягненню досконалості у викладанні та академічних дослідженнях у галузі європейських студій в Сумському державному університеті (СумДУ).
Прагнення України до євроінтеграції та зобов’язання нашої держави відповідно до Угоди про асоціацію між Україною та ЄС зумовлюють необхідність приведення національного законодавства та правозастосовної практики у відповідність до європейських стандартів. За останні два десятиліття було сформовано значний комплекс правових норм, заснованих на цих стандартах. Однак позитивний регуляторний вплив гармонізованих з правом ЄС законодавчих норм виявився мінімальним через декілька факторів, як суто юридичних, так і не пов’язаних з правом безпосередньо. Серед іншого, причинами цього є невідповідність між викликами, що стоять перед Україною, та стереотипним ставленням до закону і прав людини; неналежні цінності, покладені в основу державних політик; зневажання процедур, слабкість і нестабільність інституцій; наявність неформальних (а часто, і корупційних) стосунків; недостатня активність громадянського суспільства та відсутність солідарності в громадах.
Недостатня обізнаність про ЄС, неправильне тлумачення його цінностей та брак професіоналів, орієнтованих на європейську перспективу, також є важливими перешкодами для успішної реалізації Угоди про асоціацію між Україною та ЄС. Комплекс діяльності в проєкті покликаний сприяти вирішенню вищезазначених проблем.
Кафедра міжнародного, європейського та цивільно-правових ННІ права СумДУ послідовно зосереджує свою діяльність на підготовці проєвропейськи орієнтованих спеціалістів та просуванні цінностей ЄС, зокрема у Сумській області, сусідній з Російською Федерацією. Бажання вдосконалити цю діяльність також стало рушійною силою проєкту.
Для досягнення цілей проєкту було обрано компетентнісний соціокультурний та трансдисциплінарний підходи як основу методології розробки та реалізації модуля.
Загальна мета навчання на основі компетентностей – забезпечити здобуття студентами знань та навичок, які вважаються важливими для успіху у вищій освіті, кар’єрі та професійному житті. За результатами впровадження модуля студенти та учасники семінарів і тренінгів набувають компетентностей у сфері знання норм права ЄС та перспектив їх впровадження в Україні; знання найкращих практик та ідей ЄС у галузі захисту прав людини; сприяння толерантності, культурному різноманіттю та рівності в суспільстві; розуміння зв’язку дискримінації та злочинів на ґрунті ненависті; вмінь захищати свої права та права інших осіб; навичок громадянської активності
Соціокультурний підхід був обраний тому, що він ґрунтується на ідеї про те, що суспільство та культура формують пізнання та соціальні звички, вірування, цінності. Все це є важливою частиню того, що формує особистість та поведінку людини. Такий підхід дозволяє студентам та учасникам семінарів і тренінгів зрозуміти проблеми, з якими стикається багатонаціональне та полікультурне суспільство, зокрема зрозуміти, наскільки важливим є забезпечення толерантності та справедливості в таких суспільствах. З іншого боку, такий підхід є філософською основою педагогічної праці. Навички, створені в результаті модуля, підвищують рівень обізнаності громадськості, створюють культуру поваги до прав людини, здатну дозволяти студентам та учасникам семінару активно та компетентно користуватися своїми правами.
Використання трансдисциплінарного підходу дозволяє проводити дослідження в рамках різних сфер знання, таких як юриспруденція, культурологія, політологія, психологія та історія, і, таким чином, використовувати комплексний аналіз кейсів і проблем, знаходити найкращий спосіб їх вирішення.
Робоча програма проєкту включає викладання вибіркового курсу «Цінності Європейського Союзу» (5 кредитів ECTS, 150 годин) для щонайменше 50 студентів-правників. Перший етап розробки модуля включає дослідження з метою відображення актуального досвіду ЄС, підготовку детальних навчальних програм та навчальних матеріалів, створення інструментів електронного навчання проєкту на відповідних Інтернет-ресурсах та платформах СумДУ. Після завершення модуля (перший рік) плануються та проводяться додаткові дослідження для подальшої вдосконалення навчання і викладання. Отримані результати будуть включені до оновлених навчальних програм та навчальних матеріалів, перегляду змісту курсу та навчальних методик впродовж реалізації проєкту.
Також реалізація проєкту передбачає проведення заходів, спрямованих на поширення цінностей ЄС в українському суспільстві і науково-дослідну діяльність в окресленій площині.