Короткий зміст пропозиції проєкту 619998-EPP-1-2020-1-UA-EPPJMO-MODULE
Фінансові послуги є одними з найпоширеніших серед інших послуг; не лише фізичні особи, а й юридичні особи, які є споживачами таких послуг. Тому кількість споживачів фінансових послуг є значною порівняно з іншими.
Аналізуючи досвід України у сфері регулювання фінансових послуг, включаючи діяльність постачальників фінансових послуг, слід зазначити, що не завжди дотримується баланс прав та обов’язків фінансових установ та споживачів фінансових послуг. Через нещодавні законодавчі ініціативи (Закон України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України про захист прав споживачів фінансових послуг» No 122-IX від 20 вересня 2019 року) законодавець намагався збалансувати права та обов’язки фінансові установи та споживачів фінансових послуг. Вдосконалення системи захисту прав споживачів на ринках фінансових послуг є одним із пріоритетних завдань держави для споживачів.
З підписанням для України Угоди про асоціацію між Україною та ЄС розпочався новий етап її європейської інтеграції у політичний, економічний, соціально-культурний та правовий простір. Одним із важливих напрямків співробітництва між Україною та ЄС, передбаченим Угодою про асоціацію, є посилення захисту прав споживачів на фінансові послуги. Законодавча база для імплементації директив ЄС щодо захисту споживачів фінансових послуг міститься в нормативних актах та планах імплементації норм ЄС з українським законодавством.
Одним із важливих напрямків співробітництва між Україною та ЄС, передбаченим у розділі V глави 20 «Економічне та галузеве співробітництво» Угоди про асоціацію, є захист прав споживачів фінансових послуг шляхом їх узгодження з європейськими стандартами та рекомендаціями Організації з економічного розвитку Співпраця та розвиток, включаючи внесення змін до нормативно-правових актів органів влади, які здійснюють державне регулювання ринків фінансових послуг, з метою гармонізації вимог до діяльності фінансових установ, що надають фінансові послуги зі споживачами. Впровадження таких норм в українській правовій системі є дуже складним процесом, але слід розуміти, що всі європейсько-інтеграційні плани захисту прав споживачів фінансових послуг будуть неефективними без гармонізації та уніфікації систем правил та стандартів надання фінансові послуги.
Підхід ЄС до ефективного режиму захисту прав споживачів фінансових послуг закріплений у відповідних директивах. Тому, на наш погляд, існує об’єктивна потреба у вивченні та поширенні досвіду захисту прав споживачів фінансових послуг в ЄС.
З огляду на все вищезазначене та активний розвиток ринку фінансових послуг в Україні, поява нових видів та врахування принципу верховенства права та європейських цінностей, підготовка висококваліфікованих фахівців у галузі правового захисту права споживачів фінансових послуг є нагальною потребою сьогодні.
Основними цілями розробників є:
• підготовка висококваліфікованих спеціалістів, орієнтованих на ЄС, які зможуть ефективно організовувати юридичний супровід захисту споживачів фінансових послуг відповідно до норм національного законодавства та з урахуванням стандартів ЄС у цій галузі;
• розповсюдження інформації про європейські стандарти захисту прав споживачів фінансових послуг шляхом співпраці з регіональними ЗМІ, стимулювання інтересу широкої громадськості до реформ, що відбуваються у фінансовому секторі країни, та полегшення їх розуміння;
• надання студентам, випускникам, організаціям громадянського суспільства та широкій громадськості знань про законодавство Європейського Союзу щодо правового регулювання захисту споживачів фінансових послуг та заохочення їх застосовувати свої знання до національної практики;
• сприяння інноваціям у навчанні та дослідженнях, включаючи розробку відкритих онлайн-курсів та використання змішаних засобів навчання.
Очікувані результати проекту:
- розробка та впровадження в навчальний процес окремої дисципліни – модуля «Європейські стандарти захисту прав споживачів фінансових послуг»;
- видання посібника «Європейські стандарти захисту прав споживачів фінансових послуг» з метою розповсюдження інформації з теми модуля серед цільової аудиторії;
- організація та проведення спеціальних заходів у вигляді презентації проектів, тренінгів та майстер-класів;
- надання безкоштовних юридичних консультацій у юридичній клініці Сумського державного університету та підтримка діяльності студентів-юристів у юридичній клініці;
- розробка відкритого онлайн-курсу на віртуальній платформі SSU OpenCourseWare – для випускників та юристів та для всіх зацікавлених осіб.